Man kan bli känd för mer än musiken – fråga Lady Gaga!

Självklart är musiken viktigast, men i dagens medielandskap får man inte glömma att ge ett marknadsmässigt helhetsintryck. Lady Gagas framgångssaga bygger naturligtvis på bra hits som fångar lyssnarna, men även på hennes politiska engagemang och de omtalade kläderna, i alla fall om man ska tro Expressen.

Det är svårt att veta huruvida Lady Gaga hade blivit lika känd utan sina fantasifulla kläder eller inte. Men man kan tydligt konstatera att hennes köttklänning är ett av de mest omtalade och omskrivna plaggen i musikhistorien. Och av detta kan man dra fler slutsatser. I dagens medialandskap där skivor är på väg att dö ut (eller har dött ut?) och sociala medier är det nya svarta gäller det att bredda sin grafiska profil till att inkludera mer än bara formgivning av skivomslag, man själv är sitt personliga varumärke. Lady Gaga har själv ett eget modehus som skapar hennes kreationer, ”Haus of Gaga”. För de flesta andra är detta dock blott en dröm för framtiden, då kan det vara smartare att satsa på lite enklare och billigare profilprodukter, exempelvis från produktsajten.se. I deras fall riktar de sig snarare mot företag än band, men å andra sidan måste band idag i många avseenden fungera som företag. Exempelvis skriver produktsajten såhär om sina profilkläder:

Profilkläderna gör människorna till levande varumärken.[…] Olika varumärken har olika signaler. Om ditt varumärke ska tala högt och tydligt gör du med fördel stora tryck på profilkläderna. Har du istället ett varumärke som är lite mer diskret kan du jobba med färger. (Källa: http://www.produktsajten.se/)

Denna beskrivning skulle ju precis lika gärna kunna gälla för ett band eller en artist som för ett företag. Profilering verkar ju fungera för Lady Gaga, så varför inte för andra? Och skulle problemet vara budgeten finns det andra vägar att gå. Kanske inte så konventionellt, eller så smart att rekommendera, men man kan ju annars skippa kläderna helt i marknadsföringssyfte! Som Gaga, återigen.